-
-
Hoe komt een eerste afspraak tot stand?
Uw huistandarts (of andere zorgverlener) stuurt een verwijsbrief met daarin vermeld de reden van verwijzing en uw gegevens. Zodra wij dit in ons bezit hebben, wordt u gebeld voor het maken van een eerste afspraak.
-
Wat gebeurt er op de eerste afspraak?
De eerste afspraak bij mij heet het consult. Om te kunnen bepalen of een endodontische behandeling zinvol is, doe ik eerst een uitgebreid consult, mondonderzoek en maak zonodig diverse röntgenfoto's. Om een goede diagnose te kunnen stellen, moet ik meestal oude restauraties (gedeeltelijk) verwijderen om het binnenste van het te behandelende gebitselement te inspecteren en te desinfecteren. Uiteraard breng ik later weer een nieuwe (tijdelijke) vulling aan.
-
Hoe lang duurt de eerste afspraak?
Een uitgebreid consult duurt ongeveer 45 minuten. Meestal is het voor het onderzoek nodig om de tand of kies onder de microscoop en rubberdam open te boren. In de meeste gevallen is dit pijnloos en is een verdoving op voorhand dus niet nodig. Eventuele pijnklachten zijn vaak weg of sterk verminderd na dit onderzoek.
-
Wat gebeurt er na de eerste afspraak?
Bij een endodontische afwijking doe ik u een voorstel voor een behandelplan en een planning. Dankzij het uitgebreide consult kan ik de moeilijkheidsgraad van een behandeling meestal goed inschatten en kom ik tijdens de behandeling zelf weinig verrassingen tegen. Ook kan ik met vrij grote zekerheid zeggen wat de prognose is van een behandeling.
-
-
-
Hoe lang duurt een kanaalbehandeling?
Een behandeling duurt in principe 1,5-2 uur. Dit is afhankelijk van de gecompliceerheid van de behandeling. Bijvoorbeeld als er al eerder een kanaalvulling is aangebracht die eerst moet worden verwijderd om opnieuw een kanaalbehandeling uit te kunnen voeren. Na het eerste consult wordt de behandeltijd aangegeven. Ook wordt u van te voren geïnformeerd of er meerdere behandelvisites nodig zijn.
-
Hoe hygiënisch wordt de kanaalbehandeling uitgevoerd?
Over de te behandelen kies of tand trek ik een soort vel rubber (rubberdam). Dit doe ik om aseptisch (bacterievrij) te kunnen werken en geen last te hebben van mondspeeksel. Zo'n vel geeft bovendien bescherming tegen de zeer kleine instrumenten die zo in geen geval in uw keel kunnen schieten. Ik gebruik latexvrije rubberdam, die allergie voor rubber voorkomt.
-
Is een kanaalbehandeling pijnlijk?
Een wortelkanaalbehandeling is natuurlijk geen pretje. Tijdens de behandeling zelf voelt u normaal gesproken geen of nauwelijks pijn, omdat u een verdoving heeft gekregen.
-
Heb ik pijn na de behandeling?
De kans op klachten erna is altijd aanwezig, maar wordt door mijn methode van werken zoveel mogelijk beperkt. Indien er vooraf aan de behandeling veel pijn aanwezig was, is de kans op napijn iets groter. Meestal is dit goed te onderdrukken met pijnstillers. Antibioticum is hiervoor niet nodig. Over de receptuur wordt u na afloop van de behandeling geadviseerd.
-
-
-
Wie verzorgt de nota's?
De nota's worden door de praktijk voor endodontologie verstuurd. Na het eerste consult ontvangt u hiervoor de nota per post en tevens de begroting voor de behandeling. U kunt dit eventueel overleggen aan uw verzekeraar.
-
Welke behandelingen worden vergoed?
Niet iedere verrichting wordt door alle verzekeraars volledig vergoed. Neem bij vragen hierover contact op met uw zorgverzekeraar. Met behulp van de tariefcodes kunt u met de polisvoorwaarden nagaan wat uw verzekering vergoedt.
-
Wat zijn de kosten voor de eerste afspraak?
De kosten van het eerste consult (nieuwe patiënt) bedragen ongeveer €250. Het maken van de röntgenfoto's, het aanbrengen van rubberdam, het gebruik van de behandelmicroscoop, het insluiten van ontsmettings-materialen, tijdelijke vulling(en) en de (eind)rapportage aan uw eigen tandarts zijn hierbij inbegrepen.
-
Wat zijn de kosten voor de behandeling?
Na het eerste consult kan ik de kosten voor de behandeling aangeven. U ontvangt hiervan op verzoek een schriftelijke opgave. Het tarief voor een endodontische behandeling is gebaseerd op de gecompliceerdheid van de behandeling. Die kosten variëren meestal van €400,- tot €850,- per tand of kies, maar uitzonderingen naar boven of beneden zijn mogelijk.
-
Worden er kosten in rekening gebracht bij verhindering?
Ik breng u geen kosten in rekening als u een geplande afspraak minimaal 2 werkdagen tevoren wilt wijzigen. Als u daarna (dus binnen 48 uur) uw afspraak wilt wijzigen, breng ik de voor u gereserveerde tijd in rekening als deze niet meer kan worden opgevuld. De wettelijk vastgestelde code hiervoor is C90 en bedraagt €62,50 per 15 minuten.
-
-
-
Wat gebeurt er na de behandeling?
Na de behandeling informeer ik u uitgebreid over de door mij uitgevoerde endodontische behandeling. Met uw toestemming wordt het dossier naar u per e-mail gestuurd. U wordt geadviseerd dit dossier met uw huistandarts te delen. Dit allles met in achtneming van het geldende privacy regelement. Uw eigen tandarts doet zonodig later de (definitieve) restauratie.
-
Is een controle na de behandeling nodig?
Samen met uw tandarts volg ik het resultaat van de behandeling periodiek (meestal na 1, 3 en 5 jaar) ter beoordeling van de mate van genezing. Het liefst controleer ik dat zelf, maar soms gaat dat via uw eigen tandarts (bijvoorbeeld als u ver weg woont). Voor een afspraak ter controle neem ik contact met u op.
-
Wat te doen bij een spoedgeval?
Ik probeer u bij een spoedgeval zo snel mogelijk te helpen. Indien er zich buiten de openingstijden een spoedgeval voordoet dat onmiddelijke behandeling vergt, kunt u contact opnemen met uw huistandarts of met de dokterstelefoon 070 - 311 03 05. Dit nummer is 24 uur per dag en 365 dagen per jaar bereikbaar.
-
-
-
Welke officiële beroepsregistraties zijn er?
Ik ben opgenomen in het BIG-register onder nummer 19020718402. Tevens ben ik door de Nederlandse Vereniging voor Endodontologie (NVvE) erkend als tandarts-endodontoloog. De praktijk voor endodontologie is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 27355331.
-
Is de praktijk aangesloten bij een beroepsorganisatie?
De praktijk is aangesloten bij de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT). Dit is de grootste beroepsorganisatie voor tandartsen. Met de NMT is een klachtenregeling-abonnement afgesloten. Voor informatie raadpleegt u www.tandartsennet.nl bij patiënteninfo.
-
Bestaat er een algemene website voor patiënteninformatie?
Voor onafhankelijke en betrouwbare informatie over mondgezondheid ga naar de NMT-patiëntenwebsite www.allesoverhetgebit.nl.
-
Waartoe dient het invullen van een gezondheidsvragenformulier?
Om een goede diagnose te kunnen bepalen en een behandeling uit te kunnen voeren, moet ik op de hoogte zijn van uw algehele gezondheidssituatie. Vooral bij sommige (chronische) ziekten moet ik extra alert zijn op eventuele complicaties. Uw medicijngebruik moet ik kennen, bijvoorbeeld voor het voorschrijven van pijnstillers. Sommige medicijnen kunnen namelijk niet in combinatie met elkaar worden gebruikt.
-